Een auto leasen tegen een vast maandbedrag was vroeger voorbehouden aan wie een auto van de zaak mocht rijden. Maar inmiddels zijn er ook alternatieven: private lease en het auto-abonnement. Maar hoe voordelig is dat?

Wie in de stad woont en maar sporadisch een auto nodig heeft, is ongetwijfeld het goedkoopst uit met een deelauto van Greenwheels of een andere aanbieder van deelauto’s. Maar als je de auto een paar keer per week nodig hebt en een auto van de zaak is geen optie, dan moest je tot voor kort een auto kopen.

Private-lease

Sinds enige tijd zijn er echter alternatieven. Er zijn inmiddels diverse partijen die private lease aanbieden. Je betaalt dan een vast bedrag per maand en hoeft je geen zorgen te maken over het onderhoud, want dat is inbegrepen in de prijs, evenals de verzekering. Alleen de benzine en de wegenbelasting zul je zelf moeten afrekenen. In feite huur je een auto voor een hele lange periode, meestal voor twee of drie jaar.

Let wel op, want sommige aanbieders hebben het over private lease, terwijl het gewoon een lening betreft. In dat geval wordt een lening ook als zodanig aangemeld bij het Bureau Kredietregistratie in Tiel, wat weer gevolgen heeft als je bijvoorbeeld een hypotheek wilt afsluiten.

Auto-abonnement

Een ander, nieuw fenomeen is het auto-abonnement. Een aanbieder is bijvoorbeeld Auto.nl, een bedrijf dat deels in handen is van Toyota en Lexus-importeur Louwman & Parqui, maar ook autofabrikanten zoals Volkswagen bieden sinds kort abonnementen aan.

Het idee is dat mensen, met name twintigers en dertigers, geen waarde meer hechten aan het autobezit. Ze willen wel het gemak van een auto voor de deur, maar niet het gedoe.

Veel verschil tussen een abonnement en private lease is er overigens niet. Het meest wezenlijke verschil is dat je bij een abonnement je wegenbelasting niet zelf  hoeft te betalen.

Vergelijking kosten

Of het nu een abonnement is, of lease, het klinkt heel aantrekkelijk, autorijden zonder 'gedoe'. Maar is het dat ook financieel?

Om de proef op de som te nemen, kiezen we twee auto's met zo veel mogelijk dezelfde opties en kijken we wat onze kosten per maand zijn als we de auto leasen via JustLease.nl, een auto-abonnement afsluiten bij Auto.nl of hem gewoon zelf kopen.

In het laatste geval berekenen we de kosten per maand met behulp van de autokosten-rekenhulp van de ANWB, maar passen we die hier en daar aan. De ANWB heeft namelijk een paar posten in zijn berekening meegenomen die bij een nieuwe auto overbodig zijn. Zo krijg je pechhulp bij een nieuwe auto vaak gratis - geen abonnement op de wegenwacht dus - en vallen de meeste reparaties onder de 2-jaar garantie.

De auto's van onze keuze zijn een Renault Clio estate, een kleine stationwagen, en een Kia Picanto, een echt kleintje. Beide auto's hebben vijf deuren. We gaan er verder van uit dat we ze twee jaar lang rijden en in die tijd 20.000 kilometer afleggen. *

We hebben, en dat is belangrijk voor de verzekering, vijf jaar schadevrij gereden. Daarnaast wonen we in Noord-Holland, wat van belang is omdat de wegenbelasting per provincie verschilt. Voor benzine zijn we respectievelijk 78 en 72,25 euro per maand  kwijt.

Voor de aardigheid zetten we er in het geval van de Clio nog een vierde optie bij. Een exemplaar uit 2010 met 45.000 euro op de teller die we voor ongeveer 8000 euro op de kop konden tikken. Dat is natuurlijk niet eerlijk, maar zo kunnen we wel laten zien wat het rijden van een occasion kost in vergelijking met een nieuwe auto. Ook in dit geval dient de rekenhulp van de ANWB als basis. En vanzelfsprekend rekenen we nu wél alle kosten voor wegenwacht en reparaties mee.

Exta's bijkopen

De eerste les die we leren, is dat je met name bij private-lease goed moet beseffen dat de geadverteerde prijs een kale prijs is. Pechhulp in het buitenland zit niet in het 'kale' pakket en het eigen risico is 300 euro, het dubbele van dat bij een auto-abonnement. We kunnen beide zaken bijkopen voor respectievelijk 5 euro en 7,50 per maand. Dat doen we ook, want alleen dan blijft onze vergelijking gelijk.

Proef op de som

Hoe valt de uiteindelijke rekensom uit? Het auto-abonnement is het duurste, Private lease is ietsje goedkoper. Bij dat prijsverschil moeten we wel aantekenen dat je bij Private Lease enkele honderden euro's borg moet storten, waarvan de hoogte afhangt van je kredietwaardigheid. Zelf een nieuwe auto kopen, blijkt echter een stuk goedkoper. Volgens onze berekening scheelt het al snel tientjes per maand in vergelijking met een abonnement of private lease. (zie grafiek)

Op maandbasis lijken enkele tientjes niet veel, maar in twee jaar tijd loopt dat op tot honderden euro's

Wat koop je daarvoor? Vooral het voordeel dat je je spaarrekening niet hoeft te plunderen of geld moet lenen. Daarnaast  gemak. Je hoeft niet zelf op zoek naar een auto-verzekering, je bent verzekerd van vervangend vervoer als je auto bij de garage staat en je wordt niet verrast door onverwachte hoge reparatiekosten.

De gemaksfactor moet je overigens niet overdrijven. In onze vergelijking gaan we ervan uit dat we de nieuwe auto na twee jaar al weer inleveren. De kans dat de auto in die twee jaar naar de garage moet, is niet zo heel groot. In die twee jaar gaat het waarschijnlijk om een kleine beurt, want we rijden in die tijd maar 20.000 kilometer. Een APK-keuring hoeft niet bij een auto jonger dan vier jaar.

Nog een voordeel van zelf aanschaffen is dat je de eigen auto altijd weer kunt verkopen, waar je bij private-lease of een abonnement voor twee of drie jaar vast zit. Dit is af te kopen, maar dat kost je wel geld. Overigens kun je jouw auto-abonnement wel overdragen aan iemand anders voor 50 euro.

Conclusie: een auto-abonnement of private lease is vooral interessant als je graag een nieuwe auto rijdt, maar voor de aanschaf van die auto geld zou moeten lenen. De rente op een persoonlijke lening bedraagt al snel 8,5 procent en dan ziet de vergelijking er plotseling heel anders uit.

In de eerste versie van dit artikel werden de kosten vergeleken voor een Ford Fiesta. Vanwege toch aanzienlijke verschillen in uitrusting en motorvermogen tussen de modellen die verschillende aanbieders in hun aanbod hadden opgenomen, is berekening opnieuw gemaakt. Dit keer met twee auto's waarvan de verschillen naar de mening van Z24 verwaarloosbaar zijn. Toch kunnen er kleine detailverschillen in uitrusting zijn en kan de dekking van de verzekering op sommige punten afwijken